כללי

אמונה בעידן הספק

לחצו כאן כדי לרכוש את הספר

מתוך הספר:

עיקר תכונתו של עידן הספק – שהוא מותח קו מערער תחת כל האמונות המקודשות, תחת כל האמונות שאנשים מחזיקים בהם מתוקף סמכות הרבים וסמכות הקודש. אמונות שהתקדשו והיו לדוגמה – ושעיקר עניינן הוא לא רק תוכנן אלא עצם שימור צורתן. המסורות הן קאנוניות ומפעילות אנרגיה רבה על מנת שלא להשתנות, להישאר כמות שהן – וככל שמופעל עליהן לחץ, הן משנות את צורתן הפנימית על מנת לשמר את צורתן החיצונית.

האמונה "המכהנת", נמצאת תחת הפצצה מתמדת של מועמדות חלופיות, וכל האופציות פתוחות בפניה: לרדת מכהונתה, להחליף את השלטון; להכחיש את תוקף המועמדת החליפית, או להשתנות בעצמה – באופן המקפל לתוכו את המועמדת החליפית – ולכן אפשר להמשיך להחזיק באמונה המכהנת.

אמנם שאלות רבות יעסיקו אותנו בחיבור זה.

מצד האמונה עצמה, יש לבחון את מאפייניה ומנגנוניה, את האמונה מצד תפקידה בכינון האישיות – אמון בסיסי, אמון בשפה, אמון בהורים ומורים (אמונת חוה בצו האלוהי שנמסר לה מאדם);

את האמונה, כפונקציה – כיצד מאמינים? כיצד מכריעים "כן, זו האמת", "כן, על פי זה אנווט את מעשי" (הקשבת חוה לדברי הנחש והתבוננות מקרוב על העץ – ולבסוף הניסוי האמפירי של האכילה ממנו);

את האמונה מצד האמון – האמון בערכו של הכסף, האמון באמינותו של המדע, האמון באב ובחוקיו, באם ותורתה (אמונת חוה בתורת אדם הראשון ובגרסת הנחש);

האמונה מצד כוחה – מתי אוחזים במה שמאמינים למרות מראית העין, מתי מוסרים את הסמכות להכריע לידי מושא האמונה? מתי מוסרים את הנפש?

האמונה מצד תוכנה – במה מאמינים, והאם יש תכנים שראוי להאמין בהם יותר מאחרים.

האמונה מצד ערעורה – מתי האמינות אובדת? מתי חושדים, מפקפקים ומטילים ספק? מתי מתחוללת "פקיחת עיניים"?

האמונה מצד השלכותיה המעשיות – כיצד פועלים לשנות את המציאות בעקבות שינוי באמונה.

האמונה מצד מוסדותיה – הדת, הכהונה, הרבנים ובתי הכנסיות.

האמונה מצד מסורותיה – כך האמינו אבותינו; כך עשו כאן דברים מאז ומעולם.

כיצד התפתחה האמונה במהלך הדורות? מה החשיבו אנשים לאמונה? כיצד ראו אותה? מה חשבו שראוי ובלתי ראוי להאמין, כלומר,

האמונה מצד ההסטוריה ההתפתחותית שלה – האמונה לפני ואחרי דיוויד יוּם; או לפני ואחרי "מות הנרטיבים הגדולים";

האמונה מצד עומקה הפילוסופי – האם נאחז בממשותם של הצללים שבתוך המערה או נאמין בקיומה של שמש עלומה המטילה אותם?

האמונה "למעלה מטעם ודעת" – ההחזקה באמונה כחוויה רגשית, חיונית, פסיכולוגית – שאינה תלויה בתוכנה הקוגניטיבי. אמונה מתוך אהבה, אמונה מתוך כניעה, אמונה מתוך הקרבה, אמונה מתוך נאמנות.

וכמובן,

האמונה מצד תוכנה התיאולוגי – מיהו ה' אשר אשמע בקולו? האם ניתן לדעת את ה'?; מתי "חוזרים בתשובה", מתי "נסוגים בשאלה"?

ומעל כולם, האמונה בעידן הספק.

כיצד מאמינים בעולם של פתאים שהבינו את התוצאות המרות של אמונה לכל דבר ומעתה הם נחושים לא להאמין לשום דבר.

האנשים בדורנו ניצבים בפני בחירה מבלבלת ביותר בין אפשרות אמונית מסורתית מוצקה לאפשרות חליפית שאין בה שום מוצקות, אלא היא כענן ערפילי של רסס מחשבות ואפשרויות, שעדיין לא התגבשו לכדי תואר וצורה ברורה, כך שעל כפות המאזניים, מול ודאותה של המסורת, מונחת אי-הוודאות עצמה.

אי-וודאות כאמונת יסוד.

תכופות אנו נתונים בכף הקלע של כמה אמונות סותרות בו-זמניות, המטלטלות אותנו ומדכדכות את נפשנו.

אמנם, הספק אינו אלא החשד שאמונה המפעפעת בתודעתנו מהווה הסבר חליפי טוב יותר מאשר אמונה אחרת, לעיתים כזו שאנו מחזיקים בה בתוקף רב.

ובאמת כרוכה האמונה ללא הפרד במושג האמת.

האמונה, באשר היא, יש לה מושא: האמת. אנו מאמינים באמת ומפקפקים בשקר.

אמנם האמת היא נרטיב וגם השקר הוא כזה.

וההבדל ביניהם הוא בנקודת האמון.

והחסידים נוהגים לומר שהעולם הזה, "עלמא דשיקרא" הוא, המכסה על "דבר ה' שהוא החיות והקיום של הכל".

אם כך, במה תאמין?

במציאות הגשמית המופיעה לעיניך, תוכן אמונה אחד…

או ברעיון החיות האלוהית המחיה מציאות זו, תוכן אמונה אחר…

או בפיסיקת חלקיקי היסוד המתארת מציאות אנרגטית שרובה אַיִן ומיעוטה יש… תוכן אמונה אחר…

ושלושתם מונחים זה על גבי זה.

אמונות וספקות – כולם ממופים על אותה אישיות שצריכה להכריע במה לאחוז, והספקות שמכרסמים בנו הן הספקות שמא תוכן האמונה שבחרנו לאמץ אינו התוכן הראוי, הנכון, האמיתי.

והרי הפתאים הם אלו שמאמינים לכל מה שאומרים להם.

אמנם, גם מאמינים בני מאמינים, מאמינים למה שאומרים להם.

רק לא לכל דבר.

רק לאמת.

ל"האמת" בהא הידיעה.

נתונים אנו במרחב הגדול של קיומם של אחרים, ובמרחב זה אנו יכולים להסתלק מהספק באמצעות בדיקת דעתם של אחרים.

אם נאמין במה שהם מאמינים, נזכה למנוחת הנפש של "הקבלה השלמה".

אנו מאמינים שלא בכדי מחזיקים הרבים באמונתם.

האם לא היו מרפים ממנה אם היתה כוזבת?

נתונה האישיות הפרטית בתוך מרחב גדול של אמונה, שרובה ככולה מעוגנת במרחב קיומם-של-אחרים, ובכל מקרה שצצה אמונה סותרת המחוללת את הספק, מתקיים תהליך פעיל של שאיפה לצאת ממנו, ולהגיע לשלווה ולשמחה שמקורה בסילוק דעות סותרות.

מהדורת דפוס

מחיר: 70 ₪. משלוח חינם.


מפאת נגעי הקורונה – ייתכן וייקח זמן עד שמהדורת הדפוס תגיע אליכם.
בכל מקרה, כל המזמין את מהדורת הדפוס מקבל בנוסף לכך בתוך 24 שעות את המהדורה האלקטרונית בחינם.

מהדורה אלקטרונית

מחיר: 20 ₪.
הספר ישלח אליכם בזמן הקרוב


במקרה שנתקלתם בקושי להזמין באמצעות פייפאל – ניתן ליצור איתי קשר ישיר באמצעות וואטסאפ – 544527518 (יש להוסיף את הקידומת של ישראל)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *